حسین عازم نایی

چرا ثروت بیل گیتس با وجود گذشت ۲۰ سال از خروجش از مایکروسافت اینقدر زیاد است؟!

بیل گیتس

ثروتمندترین افراد ۲۰۱۹بیست سال پیش، بیل گیتس اعلام کرد که از سمتش به عنوان مدیرعامل مایکروسافت کناره گیری می کند. شرکتی که خودش در سال ۱۹۷۵ همراه با «پل آلن» بنیان گذاری کرده بود و به شکل گیری یکی از برگترین شرکت های حوزه فناوری در جهان کمک کرد. دارای خالص او در حال حاضر بیش از صد میلیارد دلار است!

به نظر می رسد در سال ۲۰۱۷، بیل گیتس ۶۴ میلیون سهم مایکروسافت که ارزشی حدود ۴٫۶ میلیارد دلار داشت را صرف امور خیریه کرد که منجر به کاهش سهام وی به یک درصد از سهام مایکروسافت شد.

بیل گیتس از زمان تاسیس موسسه خیریه «بیل و ملیندا گیتس» که همراه همسرش مدیریتش می کند؛ پول به این خیریه اهدا کرده است. خیریه ای که به ریشه کن کردن بیماری ها و بهبود مراقبت های بهداشتی در کشورهای در حال توسعه کمک می کند.

در لیست افراد ثروتمند، بیل گیتس پس از «جف بیزوس» از آمازون در رتبه دوم قرار دارد. پس از کاهش سهم بیل گیتس در مایکروسافت و میلیاردها دلار کمک به خیریه ها، سوالی که پیش می آید ای است که بیل گیتس چگونه ثروت فراوانش را در این کره خاکی حفظ می کند؟!

ثروتمندترین افراد 2019

برای شروع می گوییم که بر اساس معیارهای تحلیگران در «Statista»؛ این مسئله باعث می شود مایکروسافت به شرکتی پررونق تبدیل شود. قیمت سهام مایکروسافت با رهبری مدیرعامل فعلی یعنی «ساتیا نادلا» چهار برابر شده است.

و بر اساس گزارش «Business Insider» یک درصد باقی مانده از سهام بیل گیتس هنوز هفت میلیارد دلار ارزش دارد.

اینو هم بخون!
هوش خود را افزایش دهید

طبق گزارش «Financial Times» بنیاد «بیل و ملیندا گیتس» بیش از ۴۰ میلیارد دلار دارایی در اختیار دارد و بیل گیتس موسسه ای به نام «Cascade Investment» برای مدیریت ثروت اش دارد. از طریق موسسه «Cascade»، بیل گیتس ۴۷ درصد از هتل های چهار فصل را در اختیار دارد و در گروه «برکشایر هاتاوی» که متعلق به «وارن بافت» است؛ سهام دار است.

داده های جمع آوری شده توسط رسانه «بلومبرگ» در لیست میلیاردرها، ثروت کنونی بیل گیتس را ۱۱۴ میلیارد دلار نشان می دهد و ثروت او را خود ساخته توصیف کرده و آن را در یک مسیر ثابت رو به بالا نشان می دهد. این تحلیل می گوید در حال حاضر دارایی خالص بیل گیتس معادل ۰٫۶۳۴٪ تولید ناخالص ملی آمریکاست.

تحلیل می گوید: بیل گیتس موسس بزرگترین تولید کننده نرم افزار در جهان یعنی مایکروسافت و مالک حدود یک درصد سهام آن شرکت که در شهر ردموند واشنگتون مستقر است می باشد. بقیه ثروت بیل گیتس توسط موسسه «Cascade Investment» مدیریت می شود که سهام ها را در ده ها شرکت تجاری عمومی شامل راه آهن ملی کانادا، شرکت «جان دیر» و شرکت «Encolab» کنترل می کند. مجله «فوربس» دارایی خالص ۱۰۹٫۱ میلیارد دلار را برای او عنوان کرده است.

گمان می رود که اموال، املاک و مستغلات بیل گیتس صدها ملیون دلار ارزش دارند. خانه او با لقب “Xanadu 2.0” که به فیلم «همشهری کین» اثر «اثر اورسن ولز» اشاره دارد؛ به تنهایی بیش از ۱۲۰ میلیون دلار ارزش دارد و گزارش ها نشان می دهند که او یک جت خصوصی به ارزش تقریبی چهل میلیون دلار خریداری کرده است.

اینو هم بخون!
راه های بازیابی رمز عبور وردپرس

بیل گیتس در سال ۱۹۹۴، کتاب «Codex Leicester» اثر «لئوناردو داوینچی» را به قیمت ۳۰٫۸ میلیون دلار خریداری کرد. به گزارش CNBC، این باور وجود دارد که بیل گیتس مالک یک جزیره به ارزش تقریبی ۲۵ میلیون دلار در بلیز است.

طی سال گذشته، بیل گیتس با وجود این که کمک های بزرگی به خیریه ها اهدا می کرد؛ ۱۶ درصد به دارایی خالص خود افزود. در ماه سپتامبر رسانه بلومرنگ گفت که حدود ۶۰ درصد(تقریبا ۶۰ میلیارد دلار) دارایی او شامل سهام ها می باشد.  او اظهار داشت: زمانی که پول نقد داریم وضعیت تدافعی به خود نمی گیریم. استراتژی که استفاده می کنم این است که بیش از ۶۰ درصد از دارایی ام به صورت سهام را باشد.

مشخص کردن دارایی خالص دشوار است و به لطف(!) تغییر شرایط اقتصادی، مالیات و قیمت گذاری سهام؛ دارایی در وضعیت نوسان قرار می گیرد. در ماه نوامبر گذشته بیل گیتس اندکی از «جف بیزوس» پیشی گرفت تا ثروتمندترین مرد جهان شود. اما زیاد طول نکشید!

این جریان چیزی است که بیل گیتس از آن نمی ترسد. در حقیقت، در ماه گذشته او وعده حمایت از نظام مالیاتی ایالات متحده را داد که در آن ثروتمندان پول بیش تری پرداخت می کنند و نظام مالیاتی کنونی را ناعادلانه توصیف می کند.

او در یک مطلب در سی دسامبر گفت: شکاف طبقاتی در حال زیاد شدن است؛ فاصله بین درامدهای بالا و پایین در ایالات متحده بسیار بیش تر از پنجاه سال پیش است.

او اضافه کرد: تعداد اندکی از افراد کاروبارشان عالی می شود. به من برای کارهایی که انجام داده ام به طور نامتناسب(بی از حد) پاداش داده شده در حالی که افراد دیگری به سختی تلاش می کنند و به آن نمی رسند. به همین دلیل دنبال نظام مالیاتی هستم که در آن افرادی که پول بیش تری دارند مالیات بیش تری پرداخت کنند. من فکر می کنم که ثروتمندان باید بیش تر از چیزی که در حال حاضر می پردازند؛ پرداخت کنند و این شامل من و ملیندا هم می شود!

اینو هم بخون!
چگونه از سایت خود در سیپنل بکاپ بگیریم؟

او در فوریه گذشته در سایت پرسش و پاسخ ردیت به این موضوع اشاره کرد و نوشت: اگر مردم می خواهند که دولت کار بیشتری انجام دهد نیاز است که سرمایه گذاری شود و من می بینم که ما نیاز به بهبود آموزش و خدمات درمانی خود داریم. بله! من ده میلیارد دلار مالیات پرداخت کرده ام در صورتی که باید بیش تر از این پرداخت می کردم!

این مطلب را از سایت Newsweek ترجمه کرده ام.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *