حسین عازم نایی

رشته تان را با علاقه انتخاب کنید!

رشته تان را با علاقه انتخاب کنید!

اگر از دانشجوها بپرسید خواهید دید که بسیاری از دانشجویان به رشته ای که در آن درس می خوانند علاقه ای ندارند و عمدتا تحت تاثیر جامعه و خانواده وارد رشته شان شده اند و در نتیجه در رشته شان موفق نخواهند بود. این واقعیتی غیر قابل انکار است اما چه چیزی باعث این مسئله شده؟! اگر به مراکز انتخاب رشته کنکور سر زده باشید شاهد خواهید بود که فرد به ظاهر مشاور در مورد بازار رشته ها با دانش آموز و والدینش صحبت می کند و چیزی که کمتر در نظر گرفته می شود علاقه دانش آموز است. من نمی گویم بازار کار مهم نیست! چرا اتفاقا بسیار هم مهم است اما در کنار علاقه. البته منظور من از علاقه، علاقه قلبی و واقعی است نه علاقه کاذب که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

متاسفانه مسئله زیر پا له کردن علاقه افراد از سنین پایین شروع می شود و به طور جدی تر در دبیرستان ها شاهد آن هستیم که جامعه و والدین دانش آموز را به سمت رشته تجربی هدایت می کنند بدون در نظر گرفتن استعدادش!!

رویای پزشکی! از خیال تا واقعیت!!

متاسفانه مدتی به عنوان پشتیبان کانون قلمچی فعالیت می کردم(از این بابت متاسفم!). دانش آموزان من در گروه تجربی بودند زمانی که از هدفشان در کنکور می پرسیدم می گفتند پزشکی! و این قضیه ربطی به ترازشان نداشت! هدف تراز های ۴۰۰۰ هم پزشکی بود! البته من میدانستم که ۹۵ درصدشان به این هدف واهی نمی رسند. اما پرسشی که مطرح می شود این است که چطور همه این دانش آموزان به این رشته علاقه دارند؟! آیا این یک علاقه قلبی است یا یک علاقه کاذب؟! آیا آن ها واقعا به خود این رشته علاقمند هستند یا به پول و شان اجتماعی آن؟! متاسفانه در بیش تر موارد گزینه دوم صدق می کند! البته ۹۹ درصد آن ها به خاطر ظرفیت پایین این رشته به آن نمی رسند و وارد رشته های پیراپزشکی می شوند چون اگر شان اجتماعی پزشکی را ندارند حداقل بازار کار بهتری دارند! اما باز هم علاقه و استعداد زیر پا له می شود! و البته که خیلی از آن ها در رشته های پیراپزشکی هم قبول نمی شوند!

اینو هم بخون!
انتشار چند دوره رایگان در کانال یوتیوب

نقش موسسات کنکور در رویای پزشکی و سرکوب علاقه و استعداد!

آیا می دانید برنده رقابت بر سر رشته پزشکی چه کسانی هستند؟! موسسات کنکور! این موسسات نقش موثری در ایجاد این علاقه واهی در دانش آموزان، خانواده و جامعه دارند چون از این راه کاسبی می کنند! این موسسات با این رویای خیالی از جیب پدر شما سود می برند و بعد با پشت کنکور نگه داشتن شما به امید قبولی در سال بعد سود خود را افزایش می دهند و عمر شما را هدر می دهند(برنده و بازنده کاملا مشخصند). آن ها همه جا را گرفته اند از تلویزیون گرفته تا تلگرام و… کافیست تلویزیون را روشن کنید، به کانال تلگرام این موسسات سر بزنید در جلسات مشاوره ای(بخوانید کلاهبرداری!) آن ها شرکت کنید تا شما هم به پزشکی علاقه مند شوید و تصمیم به خرید پکیج پزشکی در ۲۴ ساعت آن ها گرفته و در کنکور شرکت کنید! این یک صنعت میلیاردی است. جیب شما را خالی می کنند و در عوض به شما رویای پزشکی می دهند(دقت کنید رویای آن نه خود آن). این موسسات با پرداخت پول رتبه های برتر را ترغیب می کنند که برایشان تبلیغ کنند. دوباره که تلویزیون را روشن کردید به زرق و برق پوشالی آن ها بی اعتنا باشید.مطمئن باشید شما نمی توانید مثل مدرس شعبده باز این برنامه ها تست ها را در کثری از ثانیه پاسخ دهید آن تست ها انتخاب شده هستند. پس پول خود و پدرتان را هدر ندهید. این موسسات علاقه، استعداد و خلاقیت را نابود می کنند به امید روزی که مافیای کنکور برچیده شوند و ابتکار و خلاقیت در مدارس زنده شود.

اینو هم بخون!
هوش خود را افزایش دهید

از دبیرستان درست انتخاب کنید

متاسفانه تحت تاثیر خانواده و جامعه بیشتر دانش آموزان وارد رشته تجربی می شوند. به شما توصیه می کنم علاقه و استعداد خود را بسنجید. اگر در ریاضیات، روانشناسی، فلسفه، کامپیوتر و… علاقه و استعداد دارید به رشته تجربی نروید. بهتر است یک مهندس حرفه ای و معروف شوید و از زندگی لذت ببرید تا یک پزشک یا پرستار معمولی و بی علاقه. بدانید که اگر شما در رشته ای واقعا علاقه و استعداد داشته باشید به پول هم خواهید رسید. بسیاری از فارغ التحصیلان به این علت بیکارند که بدون علاقه و صرفا به قصد مدرک وارد دانشگاه شدند و عملا چیزی یاد ندارند!

به قصد مدرک وارد دانشگاه آزاد نشوید

دانشگاه آزاد و پیام نور به خصوص در رشته های بدون کنکورشان سطح علمی خوبی ندارند. عملا شما در این دانشگاه ها چیزی یاد نمی گیرید که برایتان تبدیل به پول شود! بنابراین صرفا به خاطر گرفتن مدرک وارد دانشگاه آزاد نشوید. شهریه سنگینی که قرار است به این دانشگاه بپردازید را نگه دارید و کسب و کاری راه بیندازید.

ما نصیحت به جای خود کردیم            روزگاری در این به سر بردیم

گر نیاید به گوش رغبت کس              بر رسولان پیام باشد و بس (سعدی)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *